tisdag, oktober 07, 2008

Är din Gudsbild konsistent?

Den frågan ställs av en filosofisk tidsskrift som har lagt upp ett litet spel på nätet. I det här spelet får man ett antal frågor om religiositet och Gud och får sedan reda på hur pass logiskt konsistent ens uppfattningar är. Testa spelet Battleground God

En ganska rolig ide tycker jag även om jag inte tycker att testet är helt objektivt som det eftersträvar att vara. Ibland känns det som om de lägger ord i munnen på en. Det känns också som om de bitvis försöker vara lite provocerande genom att referera till Gud i femininum. Vad gäller mitt resultat så gick det ganska bra. En stukning klarade jag mig med.

Denna sajt har en hel del andra liknande spel som man kan testa, som handlar om tabun, moralitet, estetik och lite andra filosofiska ämnen. Klart skojjigt tycker jag. Klicka här för att komma dit.

1 kommentar:

Niklas Lorentzon sa...

Blev intresserad av det här inlägget. Skall undervisa på ett bibelstudium i en församling på söndag och skall faktiskt tala lite om det. Hur Gud är den samme men vår bild av honom skall växa.

"De rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet, tills dagen når sin höjd" Ords 4:18